Pratitelji hrvatske craft scene znaju Anu Horvat kao predstavnicu pivovare Varionica i kao pivsku sutkinju, susreću je na mnogim festivalima i druženjima, a mnogi znaju i da je izučena kiparica, restauratorica i konzervatorica umjetnina. E, došlo je vrijeme da se te dvije ljubavi spoje, a kako je to ispalo možete vidjeti na izložbi skulptura Beer Roots.
Izložba se otvara sutra (srijeda, 7. veljače) u 19 sati u Gajnicama, u galeriji Idealni grad Centra za kulturu i obrazovanje Susedgrad, u Argentinskoj ulici 5 i bit će dostupna javnosti do 2. ožujka.
Što je to Beer Roots, kakvi su to pivski korijeni, o čemu se tu zapravo radi, je li to tekuće, pije li se i ima li postojanu bijelu pjenu, a ako ne zašto se korijeni zovu pivski, uostalom zašto i korijeni, i uopće, gdje je tu pivo?
Objašnjava to sama autorica u obrazloženju projekta nazvanog Pivo: „Kao aktivna pivska sutkinja, predstavnica craft pivovare Varionica, svakodnevno sam okružena svime vezanim uz pivo, od okusa, mirisa, dizajna etiketa, promo materijala, kupovine opreme, degustiranja, prodaje, promocije.... Stoga je bilo pitanje vremena kada ću povezati kiparstvo i pivo. Promatrajući cijelu proizvodnju u našoj pivovari shvatila sam da se i tu nalazi jedna vrsta umjetnosti, umjetnosti mirisa i okusa i kako od samo četiri sastojka pivar dobiva beskrajne mogućnosti za kreaciju pive pa sam i ja odlučila koristiti samo četiri elementa kako bih napravila radove. Pivari koriste vodu, slad, hmelj i kvasce a ja sam se odlučila za željezo, hrast, beton i svijetlo. Kroz rad istraživala sam mogućnosti razvoja različitih radova s istom ishodišnom točkom, lišila sam se svih suvišnih detalja, pročišćavala sam formu i težila jednostavnosti oblika. Ideja je bila prikazati pivo kroz skulpturu, kroz medalje, reljefe, grupne radove, kinetiku."
Mene je, moram priznati, s ovih nekoliko rečenica potpuno uvjerila, a siguran sam da će uvjeriti i mnoge druge. Redovni posjetitelji naše stranice znaju da puno polažemo na vezu piva i umjetnosti i puno prostora posvećujemo kako pivu u umjetnosti, tako i umjetnosti u pivu, ponajviše baš onoj likovnoj, pa vjerujem da će neke od njih ovo ponukati da potegnu put Gajnica, koje uostalom imaju još jednu osebujnu vezu s pivom i umjetnošću, ovaj put glazbenom. Tamo je, naime, osnovan punk rock bend Hladno pivo. Dakle, ne tražite na izložbenim postamentima krigle i boce (neće naravno ni njih nedostajati, barem na otvaranju, ali neće ih biti među eksponatima, već na domjenku poslije vernisaža) nego tražite rečenu analogiju.
„Glavni cilj rada bio je prikazati industrijski komercijalni proizvod pivo kroz umjetnost i pritom ne koristiti poznate ambleme vezane uz marketing i konzumerizam," pojašnjava Ana Horvat. „Pokušaj udaljavanja od već stvorene slike o pivu nametnute reklamama, plakatima, propagandama i prikaz istog kroz skulpturu. Kako bi se što više udaljilo od komercijalnih prikaza kao što su šiška hmelja, ječam, čaša piva i drugih, naglasak je bio na sam izvor namirnica za proizvodnju i na sam početak proizvodnje."
„Kako bih povezala sve komponente piva te samo pivo s radovima i radove međusobno," nastavlja autorica, „tražila sam tu početnu skicu, ishodišnu točku radova i zapravo sam kao to iskoristila jednu od prvih skica napravljenih nakon upisa diplomske godine. Bila je to skica krvotoka, isprepletene žile iste kakve se nalaze na kartama rijeka i mora, skicama podzemnih voda. Takvi spletovi i mreže mogu se naći i u korijenju, isprepletenim stabljikama i lišću hmelja te ponekad kvasci kada fermentiraju na površini ale piva stvaraju takve vizualne mreže. Dodavanjima i oduzimanjima, rezanjem, izvlačenjem, mijenjanjem konveksnih i konkavnih ploha, eksperimentiranjima na razne načine došla sam do sličnih i istovremeno različitih rezultata, rezultata koji su me zaintrigirali i poticali na daljnje eksperimentiranje materijalima i kinetičkim skulpturama."
Vive la difference! Viva la Revolución, moto je projekta, i on također zorno i precizno govori o craft sceni i revoluciji zanatskog piva. „Pošto je kod craft pivovara naglasak na kvaliteti proizvoda a ne na izgledu pivovare često su bili primorani zbog financijskih razloga prostore ostaviti „sirovima" pa ih možete prepoznati po industrijskom stilu uređenja," približava Ana Horvat svoje djelo. „U njihovom uređenju strukturni elementi postaju izložbeni komadi koji ostavljaju dojam nedovršenosti ali istovremeno privlače. Oni pretvaraju stare tvornice u nove urbanističke prostore te pokreću trend uređenja pivovara. Kako se u takvim pogonima vide nosive grede, betonski zidovi, i željezne armature tako sam se i ja odlučila za te materijale kako bih se što više povezala s tim pokretom.Svoje sam radove napravila u tom stilu ostavila ih hrđavima, spaljenima, napravila ih kao dio konstrukcije i dio pogona. Željezo sam odabrala kao materijal koji će se nalaziti u svakom radu i time činiti materijalnu poveznicu. Zbog želje za postizanjem trošnosti starog pogona odlučila sam ga ostaviti i napraviti hrđavim i površinski oštećenim. Hrastovo drvo je izuzetno cijenjeno zbog svoje čvrstoće, tvrdoće, otpornosti zbog toga je čest nosioc starih kuća i tvornica. Iako težak za obradu bio je logičan izbor kao materijal za diplomski. Kako sam već spomenula da Craft spaja tradiciju i inovaciju kao materijalne predstavnike inovacije odabrala sam beton i svijetlo (reflektore). Beton daje dojam hladnoće i ozbiljnosti dok svijetlo daje toplinu radovima i prostor za iluziju kretanja."
Rođena Zagrepčanka Ana Horvat završila je 2008. godine srednju Školu primijenjene umjetnosti i dizajna na odsjeku za kiparski dizajn, iste godine upisuje konzervaciju i restauraciju umjetnina, smjer kiparstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. 2015. godine stječe titulu magistra konzervacije i restauracije umjetnina nakon čega nastavlja školovanje te 2017 godine postaje magistra kiparstva. Od rujna 2015. godine stažira kod Klesar-restaurator j.d.o.o. i opredjeljuje se za restauriranje i konzerviranje arhitektonske plastike. U periodu od godinu dana restaurira štukature na šest zgrada pod kulturnom zaštitom, te izvodi konzervatorsko restauratorske radove na skulptorskom opusu Antuna Augustinčića u Klanjcu. Od 2004. godine sudjelovala je na 20 skupnih izložba, nekoliko likovnih radionica i kolonija. Osvojila je drugu generacijsku nagradu na natjecanju likovnih škola 2008. godine.
Ovo je njezina prva samostalna izložba a sadržava lumino skulpture, medalje, reljefe i mobile. „Kiparica se kreativno udaljila od klišeiziranih reprodukcija piva, izbjegavajući vizualizaciju gotovog proizvoda, njeni radovi tematiziraju korijenje, sam izvor pića - rast hmelja," piše Martina Marić u katalogu izložbe
„Promišljajući proces nastanka tog popularnog proizvoda, Ana Horvat apstrahiranje motiva provodi na sadržajnoj i formalnoj razini. Postepeno filtrira percepciju objekta i dolazi do srži onoga što želi prikazati - granjanje hmelja i ječma; daljnjim pak pročišćavanjem forme taj element stvarnosti svodi na geometrijski znak, utisnut ili pak istisnut iz volumena skulpture. Vezivna točka svih radova postaje, dakle, vizualna mreža, matrica žilnog sustava - evokacija nježnih spletova biljke.
Tematski koherentna cjelina služi kiparici kao čvrsta platforma za raznoliko artikuliranje skulptura. Sklad mirisa i okusa pive postignut znalačkim omjerom četiri osnovna sastojka, analoški je transkribirala u likovnost koristeći četiri elementa: željezo, hrast, beton i svjetlo. Željezo naglašene hrđavosti pro- vučeno je kroz sve radove ciklusa i čini njihovu materijsku sponu. Toplom hrastovu drvu pristupa tradicionalnim zanatskim umijećem paljenja, po uzoru na japansku metodu očuvanja drva, dok dodatnu kontrastnu relaciju materijala postiže uvođenjem betona imanentno hladnijih značajki. U unutrašnjost pojedinih skulptura i reljefa postavlja reflektore, čime stvara svjetlosne akcente koji ne samo da naglašavaju igru punina i praznina formi već dodatno stiliziraju "pattern" žilnog sustava."
Eto, ako to nije dosta, onda stvarno ne znam. Dakle, srijeda 7. veljače u 19 sati, galerija Idealni grad Centra za kulturu i obrazovanje Susedgrad, u Argentinskoj ulici 5. Vidimo se?