Pivo je drevno piće koje ima burnu i raznoliku prošlost. Upotrebljavali su ga propovjednici kao vjerski simbol, liječnici kao lijek i radnici kao okrjepu poslije napornog rada. Tijekom proteklih stoljeća pivo se u nekim zemljama veličalo kao zdrav napitak, a u nekima se napadalo kao vražje piće.
Egipćani su tri tisuće godina prije Krista pripravljali jako pivo 'heget' poznato i pod nazivom 'zythum', začinjeno borovicom, đumbirom, šafranom i travama. Na jednom su papirusu, piše Brian Glover u 'Svjetskoj enciklopediji piva', pronađene upute za pripremu 'zythuma', jačeg piva 'dizythuma' i slabog obiteljskog piva 'Busa'. Pripremu piva na širokoj osnovi usavršili su kako bi se raskošni faraonski dvori, mnoštvo radnika na piramidama i sve brojnije pučanstvo mogli opskrbljivati svaki dan. Kao i kod Sumerana i Babilonaca pivo je i u Egiptu bilo vrlo važno u kulturnom pogledu. Bilo je najvažniji dar bogovima i pratilo je mrtve na putu u zagrobni život, a vjerovalo se da je jedan od najvažnijih egipatskih bogova, Oziris, pivarski zaštitnik. Pivo se često spominjalo na popisu žrtvi i drugim dokumentima , a egipatska 'Knjiga mrtvih' sadrži napomenu o darovanju 'zythuma' na žrtveniku.
To je pivo, na osnovu zapisa iz jednog od najstarijih sačuvanih djela o drevnoj medicini, sastavljeno između 1550. i 1070. godine prije Krista, pomoglo Egipćanima da ostanu zdravi. 'Ebers papirus', naime, sadrži preko 600 savjeta i lijekova među kojima se mnogi temelje na pivskoj mješavini za liječenje raznih bolesti.
Egipćani su razvili i postupak pripravljanja slada, djelomično pečenje žitnog zrna, otkriven prije u Mezopotamiji. Godine 1990. pronađen je ogroman kuhinjski kompleks u Sunčevu hramu kraljice Nefertiti u Tell el-Amarni, Tutankhamonovu rodnom mjestu. Ispitujući ostatke tamošnje pivovare, istraživači su ustanovili da se pivo pravilo od ječma i jednog starog soja pšenice, zvanog dvozrnac.
Međutim, sve znanje i umijeće Egipćana u spravljanju piva palo je u vodu nakon što su Egipat u 8. stoljeću osvojili muslimani. Sveta knjiga Kur'an zabranjuje pijenje alkohola pa egipatska pivska proizvodnja počela propadati i više se nikada nije oporavila, ali se glas o tom umijeću širio nadaleko i naširoko. Grčki povjesničar Herodot putovao je kroz Egipat 430. godine prije Krista i napisao da Egipćani piju vino što ga dobivaju od ječma jer u svojoj zemlji nemaju vinove loze.
Nije čudno što je Herodot egipatsko pivo zvao vinom jer u Grčkoj, bogatoj trsovima vinove loze proizvodilo se samo vino. No, poljoprivredna proizvodnja žita postala je uobičajena diljem svijeta. Bilo je mnogo drugih zemalja u kojima su se uzgajale žitarice i upotrebljavale za proizvodnju piva.
Prenosimo iz dvotjednika Agroglas broj 387 od 30. ožujka 2016.