Oglasi

Krigl se vraća kući

  Nacrtaj mi krigl         Vjekoslav Đaniš         20.01.2012.
Krigl se vraća kući

 



 

 

 

 

 

Stalni čitatelji ovoga časopisa sjetit će se izvanrednog teksta Werner - zvijezda koja ne tamni, objavljenog u 7. broju, u kojem je naš tada stalni a kasnije, na žalost, povremeni suradnik Mato Pejić pisao o sprezi devete umjetnosti i piva. Kako ćemo vidjeti iz ovog priloga, taj tekst bio je prvi u nizu i povod mnogim akcijama na ovu temu.

Još početkom osamdesetih priređeno je sijaset izložaba na teme poput prirode u stripu, ili katastrofa u djelima devete umjetnosti, konja, svijeća i šta ti ja znam u stripovskim kvadratima. Postavljane su na velikim svjetskim salonima stripa, u galerijama, muzejima. Vidjevši to, Mati je palo na pamet prekopati po svojoj kolekciji stripova i pronaći prizore u kojima junaci ispijaju pivo. Tako se nakupilo na stotine kvadrata na kojima likovi potežu iz krigla, a u kolovozu 1998. odabrani primjeri završili su kao ilustracija eseja Nacrtaj mi krigl na stranicama 5. broja Virovitičke puse. Urednik Goran Gazdek osmislio je i realizirao istoimenu izložbu, koja je kasnije postavljena u caffe baru Boom, a potom u Slatini i djelomično u Daruvaru.

Nakon toga u Virovitici je pod naslovom Nacrtaj mi krigl postavljeno novo, dopunjeno, prošireno i izmijenjeno izdanje projekta, započetog prije više od jednog desetljeća. Uz virovitičko otvaranje nastao je esej Male ideje i veliki formati, koji je baš kao i onaj Nacrtaj mi krigl iz Puse i kataloga izložbe, uvršten u knjigu Pjenušave vedute, izdanu 2003. godine. Projekt je svoj život nastavio u galeriji internetskog portala www.pivnica.net, pokrenutog u travnju 2008. godine, a kratkim izborom predstavljen je godinu kasnije u osječkom Etnografskom muzeju u okviru tamošnjih dana piva. Posljednja, ali vjerujem ne i zadnja, u nizu izložaba postavljena je od 2. prosinca prošle godine do 15. siječnja u Gradskom muzeju u Bjelovaru.

Kako bi podržao ovu hvalevrijednu akciju i barem djelomice prikazao njezinu draž i Kvadrat se uključuje u nju prenošenjem Matinog teksta koji je nastao za potrebe kataloga posljednje izložbe. Od stotinu i jednog kvadrata izabrali smo nekoliko onih koji su nam se najviše svidjeli i kojima je, kako i sam Mato kaže, samo jedna stvar zajednička: prikazuju junake i likove kako piju pivo. Nema nikakvih dubokoumnih značenja, ni skrivenih poruka. Kad god se u nekom stripu u kadru pojavi boca, limenka, čaša, krigl, bačva ili točionik - on postaje potencijalni eksponat ove izložbe. Svakoga tko ne može izdržati da se ne upita kakvog to ima smisla i kome je takvo što potrebno, ostavljamo s njegovom dilemom i puštamo ga da se s tim nosi kako zna i umije. Ako niste imali prilike uživati u ni jednoj od ovih izložbi neka nadomjestak bude ovaj prilog, a kako biste i osjetili barem dio atmosfere, čitajte ga uz nezaobilazni krigl piva.

Eto, tako Vjeko najavljuje prilog, kojem je posvetio čak osam stranica posljednjeg broja časopisa Kvadrat. To „posljednjeg" moglo bi biti i doslovce, kao zadnji koji će se uopće pojaviti, jer kako stoji u uvodniku, izdavanje toga povremenika postalo je nemoguća misija, pošto je on, urednik Vjekoslav Đaniš, već dobrano potrošio sve argumente kojima je autore godinama nagovarao i namoljavao da besplatno pišu tekstove za časopis. Uspijevao je to teško ili još teže, ali uvijek sa zavidnim uspjehom, punih dvadeset godina, izdavši u tom periodu, evo, 25 brojeva, uz desetak specijalnih izdanja i stripovskih albuma.

Vjeko je naime 1992. kao strip entuzijast pokrenuo u svom malom Bizovcu časopis posvećen teoriji i praksi stripa, prvenstveno domaćeg, a isključivo kvalitetnog. Kako sam ja u ono vrijeme već imao lijep staž stripovskog poslenika, promicatelja, tumačitelja, te objavljivao na radijskim valovima i na stranicama fanzina, magazina i časopisa, koji su tu i tamo bljesnuli, a kako takvih nikada nije bilo puno, tako je Vjeko doznao i za mene i moju radijsku rubriku o stripu i za druge pokušaje, pa me pozvao na suradnju. Kako i sam kaže u gornjem tekstu, u početku više, a kasnije manje, pisao sam o stripovima koje sam volio, a kako je s vremenom slobodnog vremena bilo sve manje, onda se suradnja prorijedila i na kraju svela na povremene prijevode iz njemačke stručne periodike. Do nje sam dolazio zahvaljujući, naravno, pivu, jer u to vrijeme već sam bio stari olinjali, neizostavni i oduševljeni redoviti posjetitelj Oktoberfesta u Münchenu, a posjeti strip knjižarama bili su neizostavni sastavni dio tih ekskurzija. Uvijek sam, naime, uz gomile pivskih boca i limenki iz Njemačke dovlačio i hrpe stripovskih albuma i časopisa, pa bih za Vjekin Kvadrat tu i tamo štogod preveo.

Još prije nego se ta suradnja svela na povremene prijevode, nastao je spomenuti članak o Werneru, stripovskom pivopiji, čije sam avanture gutao s jednakim oduševljenjem kao stotine tisuća, a kasnije i milijuni Nijemaca, kod kojih taj uradak odavno ima kultni status. I to je uistinu inicijalna kapsla čitavog projekta Nacrtaj mi krigli. Tekst je naime objavljen 1997. godine, godinu kasnije dobio je nastavak u Virovitičkoj pusi, u kojoj je iste te godine objavljen j esej Mjehurići i oblačići sasvim se dobro slažu, koji govori o biti stvari - o sprezi, međusobnom prožimanju, odnosno skladnu suživotu crtanih romana i pjenušave tekućine. U međuvremenu je nastala izložba, koja je dva puta mijenjana i jednom proširivana, da bi dosegla današnji obim od 101 kvadrata na 30 panoa izložbenog formata 70x100 i prošla kafiće, društvene domove, galerije i muzeje u Osijeku, Virovitici, Pakracu, Zagrebu, Daruvaru i Bjelovaru. Pa tako sada, kada o projektu Nacrtaj mi krigl Kvadrat piše na osam stranica možemo reći da se na neki način „Krigl" vraća kući. (Mato Pejić)



Najnovije iz kategorije Nacrtaj mi krigl




Naše web stranice koriste kolačiće kako bi Vama omogućili najbolje korisničko iskustvo, za analizu prometa i korištenje društvenih mreža. Za više informacija o korištenju kolačića na ovim stranicama, kliknite ovdje.
Prihvaćam sve kolačiće