Iće i piće. Prije.

  Hrvatska         P.N.         15.01.2013.
Iće i piće. Prije.



Naslov Iće i piće. Prije. na prvu sugerira da se radi o tradiciji prostrtog stola, o papanju i pijenju kroz vjekove, ili tako nekako. Ali, šipak. Ovdje je riječ o je dosjetki fotografa i grafičara Janka Belaja, koji je istoimenu izložbu štosnih fotografija prekjučer otvorio u zagrebačkoj galeriji svratišta Cinkuš u Mletačkoj ulici 9.

Radi se, naime fotografijama koje prikazuju privlačne jelovnike, ali prije nego su nabavljene namirnice za njihovu realizaciju, pa se tako tu nalaze Tri šalice kave, prije mlinčeka, Travarica, prije alkohola, Burbon, prije destilacije, Povrtna juha, prije kuhanja, Gemišt, prije kupovine, Bijelo vino, prije prešanja, Liker od kokosa, prije fermentacije i tako dalje, sve do onoga, što nas kao mjesto posvećeno pivu najviše zanima - Piva s perecima, prije kupovine. Uz tu fotografiju ide i ova legenda: Baka je umijesila tijesto, njena unuka ih je s dedom frkala i nasolila. Deda je napravio stalak od suhe grane, baka je ispekla perece. Donijeli su ih doma, krigla je spremna i sad još samo moram skočiti do dućana po mrzlu pivu. Neki ljudi konzumiraju pivu umjesto juhe, a neki pak perece kao predjelo.

A u predgovoru katalogu, koji u pdf formatu možete skinuti ovdje, marijan Grakalić piše:A

Fotografije Janka Belaja lako je prepoznati po redukciji koja na njima uklanja sve suvišno ostavljajući prizor bez nedoumica, naizgled jasan i čist. No da li je tome baš tako? Izložbom "Iće i piće", mada bi joj bolje pristajao naziv "Jelo i pilo prije početaka", autor nas dovodi u očiglednu zabunu. Ne zbog toga što bi odustao ili promijenio fotografski izraz, već zato što na duhovit način istražuje gastrozofsku zbilju. Tu se onaj poznati fotografski postupak svođenja na minimalno i bitno produžuje izvan sam fotografije, na model koji se slika, dakle na ono što je postojalo prije i od čega je poslije postalo jelo i piće da bi, potom, od toga nastala fotografija.

U ovoj igri između umjetnosti, svjetla, apetita, sjena, bilja, mesa, gemišta i dobre probave najbolje su dakako, same fotografije. Odišu staloženim dojmom da umjetnik dobro poznaje ne samo medij izražavanja već i sve ostalo što prethodi pokazanom. Dakle, i gastrozofske dileme. Teško se odlučiti koja bi bila tu bila najpotrebnija i najoriginalnija ponuđena fotografija. Nekako između prikaza češnjovki prije postanka, ili pak, pileće juhe krpica sa zeljem ili kakvih drugih delicija, svakako dobar dio popularnosti pripada onoj koja oslikava kredit za ručak gdje su na okrugloj drvenoj dasci za rezanje sira snimljene kreditne kartice i nož pogodan da se njima prereže i nešto teže.

U ovo vrijeme u kojem je korizma i post i tako zbog velike neimaštine izgubila svoj smisao budući da narod i tako oskudijeva, Jankove fotografije poprimaju i dimenziju rezerviranu za avangardu, dakle, za one kojima jelo i pilo nije tek nužda već i izazov. Za razliku od nebrojenih fotografa koji bojom nadopunjuju crvenilo pečenog mesa šefa kuhinje iz nekog restorana, ili pak namještaju osmijehe na lica navodno zadovoljnih servirki hamburgera, njegov je interes u umjetničkom postupku koji prethodi kasnijem raspoloženju. Na taj način dovodi nas pred estetski izazov koji potvrđuje ne samo fotografijom već i njenim značenjem odnosno osjećanjem koje u nama bude asocijacije na burbone, povrtne juhe ili pak one u tek ispijene travarice.

Dosjetka i izvedba osnovne su karakteristike ciklusa fotografija "Iće i piće" Janka Belaja. Bez zezanja, stvarno divne fotografije.



Najnovije iz kategorije Hrvatska




Naše web stranice koriste kolačiće kako bi Vama omogućili najbolje korisničko iskustvo, za analizu prometa i korištenje društvenih mreža. Za više informacija o korištenju kolačića na ovim stranicama, kliknite ovdje.
Prihvaćam sve kolačiće